Erorile grave ale planului de transport public pe Bega

SB1 Ultima editie a Serilor Banatene a avut ca tema “Navigatia pe Bega intre agrement si transport public”.

Au prezentat dnii Sergio Morariu si Nicolae Barsan, Sergio aducand-ul si pe prietenul sau dl. Prof. Rosca – timisorean si fost comandant al portului turistc La Grand Motte de pe Coasta de Azur.

Concluzia tuturor celor prezenti a fost ca nu se poate lua in calcul la modul serios folosirea Begai pentru transport public, asemeni unui bulevard sau un traseu de troleibuz, dupa cum intentioneaza primaria. Alternativa este clara – transport de agrement, cu vaporase electrice de dimensiuni mici.

Intre erorile GRAVE ale planului elaborat de primarie:

  1. Cele 7 vaporase prevazute in proiect au 20 m lungime, fiind prea mari ca sa poata intoarce eficient in albia Begai (pentru fiecare andocare in aval fiind necesara intoarcerea vaporetto-ului)
  2. Vaporasele sunt prea late ca sa poata trece unul pe langa altul pe intrega portiune a canalului
  3. Tranportul public elimina integral navigatia de agrement canotaj, caiac barci cu motor pe tot parcursul Begai
  4. Transportul din Freidorf pana in Piata Traian ar dura intre 65 si 90 de minute, ceea ce il face total ineficient
  5. Viteza de navigatie prevazuta in proiect (si necesara ca sa putem vorbi de transport public) ar genera valuri de dimnesiuni mari care ar inunda malurile pe diverse portiuni. Toate canalele pe care se face transport intensiv au malurile drepte (nu in V ca si inTimisoara) malurile inclinate favorizand valurile
  6. Caietul de sarcini prevede achizitionare de vaporetto diesel. Motoarele navale diesel sunt mari generatoare de poluare – ideea fiind ca ele sa fie usor de reparat de marinari in larg
  7. Costurile sunt total aberante – fiecare din cele 7 vaporetto trebuind sa aibe capitan + echipaj, cu calificare si certificari corespunzatoare prevederilor internationale pentru transport pe ape interioare (ex asemenea unui capitan de barja pe Dunare). Pentru asigurarea transportului public timp de 18 ore pe zi inclusiv sambata si duminica este nevoie de trei echipaje complete pentru fiecare vaporetto in parte. Un calcul scurt arata ca fara a lua in calcul amortizarea si costurile de mentenanta pentru a nu genera pierdere ar fi nevoie de peste 500.000 de pasageri pe luna, iar vaporasele ar trebui sa circule pline ochi cam 58 de ore pe zi !!!!

Cam asta se intampla cand copiezi ce vezi la altii fara sa ai o minima competenta profesionala. Va plati cineva pentru aberatiile de mai sus?

Jahre_Viking-0146

Alternativa – evident transportul de agrement cu vaporase mici, compatibil cu specificul canalului, cu activitatile sportive, ecologia si cu … bunul simt.

bbt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*